Monday, August 14, 2006

MAAFKAN DIRI SENDIRI DAN ORANG LAIN

Ada kalahnya emosi kita terluka bukan karena perbuatan orang lain,tetapi disebabkan diri kita sendiri.
kita amati kata-kata ini;
"janganlah kita mengimbas kembali dengan perasaan marah.tidak pula memandang ke depan dengan perasan takut,tetapi pandanglah sekeliling kita dengan rasa penuh kesedaran dan keyakinan.
ramai di antara kita menghabiskan masa kini dengan mengembara atau terbang ke alam fikiran zaman silam,sedangkan zaman itu telahpu berlalu dan berakhir,mati dan sepatutunya diluputkan daripada ingatan.
seperti kata pepatah inggeris"let the dead bury the dead"dengan kata lain apa yg harus kita lakukan ialah berhenti daripada memandang atau menoleh ke belakang mengingati perkara yang lepas dan melayani perasaan bimbang terhadap perkaran-perkara yg telahpun berlalu dan tidak mungkin dapat diperbaiki atau diubah lagi ketika ini!
apa yg baik daripadanya,kita jadikan sebagai pengajaran dan teladan;yg buruk jadikan sebagai amaran dan sempadan.supaya ia tidak akan berulang lagi.
dengan memainkn segala kesalahan,keterlanjuran dan k ketidak sempurnaan kita yg lampau pada pemikiran,kita tidak akan mencapai apa jua kejayaan mahupun perubahan dalam hidup.
kita harus memikirkan apa yg boleh terjadi dan bukannya apa yg telah terjadi supaya kita dapat menggerakkan tenaga dan pemikiran kita untuk bertindak secara positif ke arah mmencapai kejayaan......
"sesungguhnya memberi kemaafan itu akan lebih memberi manfaat kepada diri kita sendiri daripada orang yg kita maafkan"

No comments: